جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

x بستـــن

مرجعیت علمی اهل البیت در شناخت خدا


به گزارش شبکه معالم، حجت الاسلام و المسلمین رضا برنجکار، رییس انجمن کلام اسلامی حوزه در سومین مدرسه کلام امامیه که صبح امروز در هتل ولایت مشهد برگزار شد به تبیین موضوع «مرجعیت علمی اهل بیت علیهم السلام در شناخت خدا» پرداخت و گفت:مرجعیت علمی اهل بیت در اصل شناخت خداوند، یک مرجعیت تعبدی نیست بلکه ارشادی، تذکری و تنبیهی است. ادعا این است که اهل بیت علیهم السلام در شناخت خداوند مرجعیت دارند.

وی با بیان این که از سه روش می توان مرجعیت اهل بیت علیهم السلام در مباحث اعتقادی و خداشناسی را نشان داد، تصریح کرد: راه نخست تربیت شاگردانی است که سرآمد متکلمان بوده اند؛ نظیر افرادی همچون هشام بن حکم. حتی نقل شده است که اصحاب ائمه غیر از محتوا، روش ها را هم از ائمه دریافت کرده اند؛ همانند مؤمن طاق که از امام صادق روش استدلال را می گیرد.

رییس انجمن کلام اسلامی حوزه ادامه داد: راه دوم تأثیر گذاری آموزه های اهل بیت بر متکلمان اعم از امامیه و غیر امامیه است. از جمله این موارد می توان به مواردی همچون برهان حدوث، مباحثی در بحث صفات الهی از جمله نظریه صفات و کلمات امیرالمؤمنین در باب عدل و توحید و نظریه «خلق لامن شئ» نام برد.

وی در ادامه گفت: راه سوم برای اثبات مرجعیت اهل بیت علیهم السلام در شناخت خداوند این است که برجستگی های آموزه های اهل بیت علیهم السلام در این حیطه از علوم را نشان دهیم.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر برنجکار بیان داشت: در حیطه اعتقادات موارد متعددی وجود دارد که نظریه اهل بیت علیهم السلام در مقابل نظرات دیگران به صورت برجسته مطرح می شود. از جمله نظریه «امربین الامرین» در بحث حیث تنویل و آموزه بداء در کنار آموزه قضا و قدر.

وی افزود: نظر به مسلمان دانستن کسی که عمل به دستورات دین نمی کند، در باب عدل می دانیم که همه ـ حتی اهل سنت ـ متعقدند که ائمه در باب عدل مرجع هستند.

دسته بندی ها:
خداشناسی

مطالب مرتبط