جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

x بستـــن

انعکاس گزینشی دیدگاه ها در صدا و سیما منجر به تک بعدی شدن مردم می شود

انعکاس گزینشی دیدگاه ها در صدا و سیما منجر به تک بعدی شدن مردم می شود

گفت‌وگوی دکتر رضا برنجکار با پایگاه خبری شفقنا


رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه های علمیه، انعکاس بخشی از دیدگاه ها و نظرات در صداوسیما را سبب بسته شدن فکر مردم و گرفته شدن روحیه سعه صدر و قدرت تحلیل و انتخاب در آنها دانست که به نوبه خود با اهداف صداوسیما هم منافات دارد.

حجت الاسلام دکتر رضا برنجکار در گفت وگو با خبرنگار شفقنا ابراز داشت: صدا و سیما هم از نظر کمیت و هم کیفیت برنامه های مذهبی افول کرده است.

او تصریح کرد: در حوزه علمیه قم، نخبگان و فرهیختگانی داریم که در زمینه های مختلف تاریخ و کلام و حتی سیره ائمه(ع) کار کرده اند و شناخته شده هستند اما در صداوسیما حضور ندارند.

رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه های علمیه تصریح کرد: به ندرت از کسانی که متخصص در تاریخ هستند و آثار یا کتابی دارند در صدا و سیما دعوت می شود و بیشتراز افرادی استفاده می شود که چهره شناخته شده ای نیستند یا آثار و تالیفاتی ندارند.

او در خصوص  نحوه استفاده از مداحان در صداوسیما گفت: صداوسیما به صورت گزینشی برنامه مداحان را پخش کرده و از تعدادی مداح خاص استفاده می کند گویی در ایران تنها همین تعداد مداح هستند درحالیکه مداحان دیگری هم داریم که چه بسا از لحاظ معرفتی و علمی و مطالبی که بیان می کنند، غنی تر هستند.

برنجکار ابراز داشت: صداوسیما که به تعبیر امام خمینی باید دانشگاه انقلاب باشد اما می بینیم در زمینه مذهبی روز به روز ضعیف تر می شود و شاید تا حال از یک صدم ظرفیت حوزه علمیه هم استفاده نکرده است.

او با یادآوری اینکه صداوسیما رسانه شخصی نیست و حوزه علمیه قم هم مرکزیت آن در ایران است، تاکید کرد: صداوسیما باید منعکس کننده همه افکار، تحلیل ها و دیدگاه ها باشد هرچند ممکن است برخی از این دیدگاه ها مورد قبول نباشد اما این افکار باید ارائه شود و نباید تنها ترویج دهنده یکسری افکار و تحلیل ها باشد.

استاد حوزه علمیه قم همچنین بیان کرد: در بحث های صرفا علمی خوب است که صداوسیما میزگردهایی را با حضور دیدگاه های مختلف و افراد متخصص برگزار کند و مردم هم استقبال خواهند کرد.

او تک بعدی شدن مردم را یکی از آفتهای مهم جهت گیری صداوسیما در برنامه های مذهبی دانست و گفت: در مسائل غیرفقهی مانند مباحث تاریخی و اعتقادی تقلید جایز نیست بلکه براساس آیه قرآن کریم باید همه حرف ها شنیده شده و بهترین را انتخاب کنیم.

رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه بیان داشت: انعکاس بخشی از دیدگاه ها و نظرات در صداوسیما سبب بسته شدن فکر مردم شده و روحیه سعه صدر و قدرت تحلیل و انتخاب را از آنها می گیرد و با اهداف صداوسیما که منعکس کننده افکار مختلف سیاسی و مذهبی و اجتماعی باید باشد، منافات دارد.

 

دسته بندی ها:
مصاحبه‌ها

مطالب مرتبط