پنجشنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

x بستـــن

روایتی از برخی شیطنت ها در مسیر اجرای کرسی های آزاد اندیشی در حوزه

روایتی از برخی شیطنت ها در مسیر اجرای کرسی های آزاد اندیشی در حوزه

گفت‌وگوی دکتر رضا برنجکار با خبرگزاری رسا


حجت الاسلام والمسلمین رضا برنجکار در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که پس از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در زمینه کرسی آزاد اندیشی، در حوزه علمیه کرسی های آزاد اندیشی مناسبی برگزار شده است، گفت: نباید به برگزاری این گونه کرسی ها نگاه منفی داشت.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در برگزاری کرسی های آزاد اندیشی پیشقدم بوده است و بنده نیز در کرسی های آزاد اندیشی فراوانی حضور داشته ام؛ البته شاید امروزه برگزاری کرسی های آزاد اندیشی کاهش داشته باشد.

وی اضافه کرد: در انجمن های علمی حوزه نیز سالانه چندین کرسی آزاد اندیشی، مناظره و نقد کتاب برگزار می شود اما لازم است این کرسی ها در سایتی بارگزاری شوند به عنوان مثال فایل های صوت یا فیلم کرسی های آزاد اندیشی که در آنها حضور داشته ام را از دفتر تبلیغات مطالبه کردم که متأسفانه وجود نداشت؛ در حالی که اگر در محلی فایل های کرسی های آزاد اندیشی نگه داری می شدند امروزه برای همگان قابل مشاهده بود که تاکنون چندین کرسی برگزار شده است.

رییس انجمن علمی کلام اسلامی حوزه علمیه با تصریح بر این که برخی افراد در حوزه شیطنت می کنند، تبیین کرد: به عنوان مثال در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم یک کرسی آزاد اندیشی با کیفیت بالا برگزار و نظریه به صورت کامل بررسی و حتی رد شد اما برخی به بزرگان منتقل کردند که یک نظریه انحرافی مطرح شده است و بیان نکردند که آن نظریه در کرسی به صورت جدی نقد و رد شده است.

وی ادامه داد: چنین افراد شیطنت کننده گاهی با مناظره کننده و گاهی با نهاد برگزار کننده مشکل شخصی دارند که همیشه نیز در حوزه علمیه وجود داشته اند و به بزرگان شکایت می کنند به چه دلیل نشسته اید در حالی که اسلام در خطر است و بحث های انحرافی مطرح شده است از سوی دیگر برخی بزرگان نیز براساس سخن همان شخص موضع گیری می کنند و پیش از اظهار نظر پیگیری لازم را انجام نمی دهند.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: در زمینه برگزاری کرسی های آزاد اندیشی باید آسیب شناسی جدی صورت گیرد و برخی بزرگان حوزه نیز روشن شوند که به سخنان برخی افراد شیطنت کننده که دارای اغراض شخصی هستند گوش ندهند بلکه برگزاری کرسی های آزاد اندیشی و مناظره برای تولید علم مفید است.

وی تصریح کرد: افرادی مغرض و شیطنت کننده اجازه نمی دهند کرسی های مناظره و آزاد اندیشی برگزار شود و در برخی موارد در مقابل برگزاری این گونه کرسی ها تهدید نیز می کنند در حالی که برگزاری کرسی نقد، حیات یک جامعه علمی مانند حوزه علمیه و دانشگاه است.

حجت الاسلام والمسلمین برنجکار ادامه داد: همچنین به عنوان مثال برخی در حوزه علمیه که طرفدار فلسفه ملاصدرا هستند اجازه نمی دهند فردی علیه آن سخن گوید و اگر فردی چنین کاری انجام دهد به انگ های مختلف او را متهم می کنند در مقابل نیز برخی دیگر، طرفداران فلسفه ملاصدرا را تکفیر می کنند؛ وجود چنین افکاری به دلیل این که فقط یک علم را آموخته اند و نسبت به آن تعصب دارند موجب شده است سایر علوم رشد نکنند به عبارت دیگر رعب و وحشت ایجاد می کنند.

وی اضافه کرد: در قبال انجام دادن چنین کارهایی موجب می شود ذهنی که دارای قدرت تحلیل است فعال نشود یا این که فرد نظریه خود را به دلیل انگ نخوردن بیان نکند زیرا همه افراد دارای آبرو هستند و دوست ندارند انگی به آنها واردشود که باید این موارد آسیب شناسی و بر طرف شوند و اصل تآکید کردن به کرسی آزاد اندیشی به تنهایی کافی نیست.

حجت الاسلام والمسلمین برنجکار با اشاره به تأثیر کرسی آزاد اندیشی و نظریه پردازی در تولید علم گفت: در تضارب آراء، علم پیشرفت می کند و باید نظریه پردازی کرد زیرا اگر راکد بماینم و نظریه جدیدی مطرح نشود علم پیشرفت نخواهد کرد در نتیجه با عدم تولید فکر تمدن اسلامی به وجود نخواهد آمد و با تقلید از غرب و شرق نمی توان به تمدن دست پیدا کرد.

وی ادامه داد: برخی که نمی خواهند ما تولید علم جدید داشته باشیم بلکه می خواهند از غرب تقلید کنیم، تولید علوم انسانی اسلامی را تمسخر می کنند در حالی که اگر فرد اندکی سواد داشته باشد و در قرن بیست و یکم زندگی کند می داند جهت دهی علوم از مبانی صورت می گیرد و مبانی می تواند از اسلام گرفته شود و چنین موردی بدیهی است اما به دلیل این که برخی هنوز در قرن نوزدهم زندگی می کنند با تولید علم مخالف هستند و می گویند علم همان چیزی است که متفکر غربی گفته است.

دسته بندی ها:
مصاحبه‌ها

مطالب مرتبط